Satakunta
Satakunnan kehittäminen
Koulutus ja osaaminen
Liikenne
> Maantieliikenne
> Vesiliikenne
> Rautatieliikenne
Ympäristö
Energia
Kulttuuri
Alueellistaminen
Varuskunnat
Sosialidemokratia
Suomalainen turvallisuus
Rautatieliikenne

Tampere – Pori -rataosan kehittäminen

Tampere – Pori/Rauma rata on valtakunnallisesti erittäin merkittävä metsä-, metalli- ja kemianteollisuuden sekä satamien kuljetusväylä. Rataosa on perusparannettu ja sähköistetty. Sähköistys mahdollistaa teoriassa jopa 220 km/t nopeuden mutta nykyinen ratageometria ja tasoristeykset estävät nopean liikenteen aloittamisen. Kallistuvakorista Pendolino-junaa käytettäessä voidaan nopeutta kuitenkin nostaa perinteisiin juniin verrattuna.

Liikenneturvallisuuden korostaminen on entistä tärkeämpää junaliikenteen nopeutuessa. VR:n tavoitteena on aloittaa nopea liikenne Pori – Helsinki välillä. Nopeuksien nostamisen edellytyksenä on rataosan tasoristeysten muuttaminen eritasoristeyksiksi tai poistaminen. Tasoristeysten poistuminen mahdollistaa näin investointien täysimääräisen hyödyntämisen nopealla liikenteellä saavutettavien aikavoittojen myötä ja parantaa merkittävästi tie- ja junaliikenteen turvallisuutta. Koko Tampere – Pori -rataosan nopeuden noston kustannukset ovat noin 25 miljoonaa euroa.

Porin Mäntyluodon ja Tahkoluodon satamiin johtava rautatie on ratkaisevassa asemassa satamien maaliikennekuljetuksissa. Kyseisellä rataosuudella kuljetetaan huomattavia määriä kuivaa irtotavaraa ja metsäteollisuuden raaka-aineita nyt ja tulevaisuudessa. Satamaliikenteestä iso osa on junakuljetuksiin hyvin sopivaa irtotavaraa. Yritysten laajentumiset ja keskittämiset Poriin tulevat lisäämään kuljetuksia, jotka ympäristön ja turvallisuuden kannalta on perusteltua kuljettaa rautateitse.

Rauma – Jämsänjokilaakso -rataosan akselipainojen korotus

Rauma – Jämsänjokilaakso on eräs Suomen metsäteollisuuden tärkeimmistä tavaran-kuljetusradoista erityisesti paperinkuljetusreittinä, mutta myös puuraaka-aineen kuljetusreittinä. Jämsänjokilaakson paperikuljetusten pääsuunta on metsäteollisuuden keskittämispäätösten johdosta Rau¬man satama. Myös Kajaanin metsäteollisuus käyttää pääosin Rauman satamaa sekä Tampereen seudun teollisuus yhä kasvavassa määrin.

Metsäteollisuuden kilpailukyvylle ratakuljetukset ko. radalla ovat elintär¬keitä. Kuljetuskustannusten alentamiseksi junakokoja on tarkoitus suurentaa, mikä edellyttää sallittujen akselipainojen korottamista 25 tonniin. Rauma – Kokemäki -rataosalla raskaampien junien edellyttämät työt on tehty. Korotettujen akselipainojen täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kuljetusten sujuvuuden takaamiseksi akselipainojen korotus tulee toteuttaa kokonaisuudessaan välillä Rauma – Jämsänjokilaakso. Korkeammat akselipainot alentaisivat kuljetuskuluja Jämsänjokilaaksosta noin viidenneksellä.

Radan vahvistustöitä on tehtävä erityisesti osuudella Kokemäki – Tampere, josta Jyväskylän suuntaan on yksittäisiä parannuskohteita lähinnä Orivedellä. Hanke sisältyy infraministeriryhmän teemapakettiin, mutta rahoitus ei mahdu kehykseen. Kokemäki – Jämsä -radan korjaus on mukana liikenne- ja viestintäministeriön ministerityöryhmän investointiohjelmassa vuosille 2007 – 2010 osana läntisen Suomen "akselipainon nosto" -teemahankekokonaisuutta ja RHK:n korvausinvestointilistalla yhteys on myös yhtä korkealla.

Kokemäki-Tampere rataosan peruskunnostuksen hinta-arvio on noin 70 milj. euroa.